Loopt je sociale mediacampagne al een maand of ben je net een nieuwe partnership aangegaan? Dan wil je weten wat dit oplevert. Key Performance Indicators, ook wel KPI’s, helpen je inzicht te krijgen in de prestaties van je organisatie. Yoogo helpt bij het inrichten van KPI’s die aansluiten bij organisatiedoelstellingen. Deze worden vervolgens visueel gemaakt in gebruiksvriendelijke dashboards zodat teams in positie komen om zelf te sturen.
Wat is KPI?
Met KPI’s breng je doelstellingen heel precies in kaart en maak je succes meetbaar. Dat doe je als organisatie vaak in relatie tot economische doelstellingen en strategieën. Over het slagen of mislukken van bepaalde campagnes en zakelijke tactieken, van omzet en groei tot nettowinst en partnerships. Met als doel: het bijsturen, verbeteren en verder ontwikkelen van die ideeën.
Voorbeeld van KPI
Stel: je hebt een social mediacampagne live gezet en je wilt weten of het de doelgroep bereikt zoals jij voor ogen hebt. Met een goede KPI meet jij of je met de campagne de juiste resultaten boekt. Bijvoorbeeld: 25% groei onder doelgroep x, binnen acht maanden tijd. Zo breng je met KPI’s de doelstellingen heel specifiek en tijdig in kaart.
Hoe kan Yoogo jou helpen met KPI’s?
Wij ontwikkelen gebruiksvriendelijke dashboards, waarin wij de doelstellingen en strategieën, meetbaar gemaakt in KPI’s, op toegankelijke wijze visualiseren. De dashboards werken wij uit op teamniveau, van finance tot sales en HR. Een team heeft namelijk naast de organisatiebrede doelstellingen ook teamspecifieke doelstellingen en KPI’s. Zo hou je met een dashboard op teamniveau inzichten relevant, breng je teams in positie om KPI’s datagedreven te analyseren en creëer je autonomie, verantwoordelijkheid en samenhorigheid. Je werkt immers als team aan herkenbare doelen.
KPI’s feitelijk en actueel analyseren
De informatievoorziening in de dashboards is geautomatiseerd, feitelijk en altijd actueel. Door middel van krachtige algoritmes vertalen wij informatie over het verleden naar voorspellingen over de toekomst. Dat helpt jou en je teams bij het spotten van kansen en het vermijden van risico’s. Zo kan jij beter en sneller anticiperen op je KPI’s. Van tijdig bijsturen tot ideeën verbeteren en verder ontwikkelen.
Veelgestelde vragen over KPI's
Wat is een KPI?
KPI staat voor Key Performance Indicator. Werken met KPI’s is een manier om doelstellingen en strategieën heel precies in kaart te brengen en succes meetbaar te maken.
Wat is het doel van werken met KPI’s?
Om bij te sturen, te verbeteren en ideeën te ontwikkelen. Én om economische doelstellingen en strategieën te meten.
Wat zijn voorbeelden van KPI’s?
Een paar voorbeelden van waar Key Performance Indicators over kunnen gaan, zijn:
– Aantal bezoekers op een website per dag, week of maand
– Percentage van de bezoekers dat een aankoop doet
– Klanttevredenheidsscore
– Gemiddelde orderwaarde
– Winstgevendheid per product of dienst
– Responsetijd van een klantenservice
– Aantal geretourneerde producten
Wat zijn de voordelen van het werken met Key Performance Indicators?
Een paar voorbeelden van voordelen van het werken met KPI’s zijn:
– Ze geven inzicht in de prestaties van een organisatie
– Ze stellen teams in staat om zelf te sturen, kansen te helpen spotten en risico’s te helpen vermijden
– Ze dragen bij aan de verbetering en verdere ontwikkeling van ideeën
Hoe stel je de juiste KPI’s op voor jullie organisatie?
Daar hebben we een paar tips voor:
1. Betrek de juiste mensen bij het opstellen van KPI’s. Wanneer er geen draagvlak binnen de organisatie is voor het opvolgen van een bepaalde KPI zal het ook zo goed als onmogelijk zijn om de organisatie aan te sturen zodat de KPI positief evolueert.
2.Maak je kpi’s concreet en meetbaar. Je kunt bijvoorbeeld werken met de smartmethode om KPI’s scherp te maken:
– Specifiek: is de KPI eenduidig (kun je ‘m op één manier interpreteren?
– Meetbaar: hoe kan je meten of de KPI bereikt is?
– Acceptabel: past de doelstelling bij de doelgroep?
– Realiseerbaar: is de doelstelling realiseerbaar binnen het afgesproken tijdskader?
– Tijdsgebonden: binnen welke periode moet het doel bereikt zijn?
3.Zorg voor regelmatige en frequente overlegmomenten om de voortgang op jullie KPI’s te bespreken en de KPI’s waar nodig bij te werken of aan te passen. Key Performance Indicators zijn belangrijke doelen om op te sturen, maar niet in beton gegoten: als jullie focus of de markt verandert, dan veranderen jullie KPI’s natuurlijk mee.
4. Zorg dat jullie KPI’s voortvloeien uit jullie misse en visie
Waar staan en gaan jullie voor? Wat is, op basis daarvan, jullie ambitie en welke prioriteiten stellen jullie? Door de KPI’s direct vanuit jullie visie en missie op te stellen, creëer je de doelen die ook daadwerkelijk sturing geven aan jullie ambitie als organisatie.
5. Zorg voor eenvoudige verwering van de gegevens over jullie KPI’s
Een werknemer moet geen halve dagen bezig zijn met het verwerken van
gegevens over KPI’s, om vervolgens geen tijd meer over te houden voor ander werk. Nauwkeurig meten en bijhouden en analyseren van data is essentieel, maar moet eenvoudig en snel kunnen gebeuren. Als Yoogo zijn we van mening dat een gebruiksvriendelijk dashboard waarin gegevens worden geïntegreerd en data wordt gevisualiseerd hiervoor een absolute must is.