Benut de data-revolutie om organisaties mensgerichter te maken

Door middel van data technologie kunnen steeds meer verschillende datastromen samenkomen en omgezet worden in stuurinformatie. Op het oog lijkt dat weinig met de menselijke kant van organisaties te maken te hebben. Maar wij geloven dat de data revolutie juist cruciaal zal blijken bij het maken van people-centric organisaties.

Data-driven and people-centric

Hoewel data omgezet in stuurinformatie een positieve kracht kán zijn in de strijd om gepassioneerde en succesvolle organisaties, is dat geen vanzelfsprekendheid. Informatie is namelijk macht in een organisatie die draait op een need to know basis. Managers in de hiërarchische piramide worden geacht vraagstukken te beoordelen en besluiten te nemen. Zij hebben een stimulans om besluitvorming voldoende ‘exclusief’ te houden. Informatie ongelijkheid creëert positiemacht en houdt een leider-volger denkmodel in stand: zij die managen zijn slimmer, wijzer en creatiever dan degenen die uitvoeren. En dat rechtvaardigt weer hun positie…

The need for change

Deze organisatiestructuur heeft veel voordelen opgeleverd. Vooral op het vlak van efficiëntie en consistent kwaliteit kunnen leveren. Deze voordelen gaan echter gepaard met nadelen. Namelijk dat specialisatie in functies en het scheiden van managers en medewerkers, mensen, en dus organisaties, minder creatief en minder betrokken (engaged) maken. Dat komt doordat er niet voorzien wordt in belangrijke psychologische basisbehoeften, zoals keuzemogelijkheden en gevoel van waarde. Medewerkers zien minder duidelijk wat hun inspanningen toevoegen aan het grotere geheel. Resultaat zijn onder andere de grote aantallen burn outs en bore outs. De Gallup Survey laat andere bijkomende gevolgen zien: in 2020 was 54% van de medewerkers wereldwijd ‘not engaged’ en 14% zelfs ‘actively disengaged’. ( Bron: Historic Drop in Employee Engagement Follows Record Rise (gallup.com) ). Omdat engagement en werkgeluk nauw samenhangen met prestatie-uitkomsten, zijn er enorme kansen zijn in zowel organisatiestructuur als in welbevinden van medewerkers.

Assumptions of Yoogo

Om werkprestaties en werkgeluk te maximaliseren, hanteert Yoogo een aantal expliciete aannames die niet vanzelfsprekend zijn in een bureaucratische organisatie, namelijk: 

  • Alle mensen zijn creatief en intelligent;
  • Mensen zijn intrinsiek gemotiveerd en bereid verantwoordelijkheid op zich te nemen; 
  • Mensen zijn uniek en willen hun talenten en vaardigheden benutten om een positieve bijdrage te leveren aan de organisatie;
  • Iedereen kan een leider zijn.

Hoewel er natuurlijk gevallen zijn waardoor deze aannames idealistisch of zelfs utopisch lijken, is het belangrijk te begrijpen dat het simpelweg handelen vanuit deze assumpties de deur opent naar het maximaliseren van menselijke passie en energie in organisaties. In de praktijk kan dat als volgt:

Organiseren vanuit Bureaucratische assumpties 

Organiseren vanuit Yoogo assumpties 

Organisatiestructuur
  • Hiërarchische piramide
  • Zelforganiserende teams (gecoacht, niet gemanaged) 
Besluitvorming
  • Hoog in de pyramide.
  • Ieder genomen besluit kan doorkruist worden door hiërarchische superieur.
  • Decentraal, aan de rand van organisatie waar interactie met klanten en stakeholders plaatsvindt.
Informatiestroom
  • Informatie is macht, gedeeld op need to know basis.
  • Alle informatie is real time beschikbaar voor iedereen.

Make use of the data revolution

Yoogo benut de data revolutie om organisaties mensgerichter te maken. Real-time beschikbare informatie stelt teams in staat zelf te beoordelen, beslissingen te nemen en plannen te maken. Dat doet een beroep op eigenaarschap en creativiteit. 

Maar informatie beschikbaar stellen is nog niet genoeg. De daad van het beschikbaar stellen van informatie kan makkelijk ervaren worden als een nieuwe manier van target management of als beoordelingstool. Dus er is meer nodig. In het volgende artikel gaan we in op de vraag: hoe kun je teams informatie geven over performance en talenten die leidt tot acceptatie en echte empowerment?

Vertel ons jouw verhaal

We komen graag in contact om het verhaal van jou en jouw organisatie te horen. Stel hier je vraag en we nemen binnen 24 uur contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.